Iskolai hírek

2021

Június

A Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottsága és a Szegedi Tankerületi Központ az országban elsőként 2017. szeptember 1-jén indította el a „Közlekedjünk Együtt, Vigyázzunk Egymásra!” (KEVE) néven kidolgozott biztonságos közlekedésre nevelő programját.
Iskolánk a 2020/21-es tanévben csatlakozott vidéki iskolaként a programhoz. Ezt megelőzően is volt közlekedéssel kapcsolatos ismeretátadás az intézményben. A csatlakozás a programhoz alkalmat adott az eddig meghatározott tematika átgondolására és fejlesztésére mind az alsó, mind a felső tagozaton A közlekedésbiztonság elméleti oktatása technika és osztályfőnöki órák keretében zajlanak. Több osztály szervezett kerékpáros kirándulást, melyen alkalmazhatták elméleti ismereteiket. A diákönkormányzati napon elméleti vetélkedőn vettek részt a gyermekek.
2021 januárjában megérkezett a Szegedi Tankerületi Központból3 db Csepel kerékpár és 3 db roller és egyéb eszközök egy közlekedési pálya kialakításához. Ez lehetőséget biztosít a gyakorlati feladatok elvégzésére. Testnevelés órákon rendszeresen használatba kerülnek az eszközök. Év végén egy kerékpáros ügyességi verseny zárta a programot.

A Deák Gimnáziumot jelöltem meg elsőként és oda is vettek fel, speciális angol tagozatra. Mindig is szerettem az angol nyelvórákat és jó is voltam benne. Majd a spanyolt szeretném tanulni második nyelvként, egyetemre akarok menni, tolmács szeretnék lenni. Szerettem a Zoltánfyba járni, az egész közösség miatt. Tanárok és a diáktársaim biztosan fognak hiányozni szeptembertől, de remélem a gimi is hasonlóan jó lesz. Sose felejtem el a Szelidi tavi többnapos kirándulást, nagy élmény volt.

Én klárafalvi vagyok, a testvéreim is ide jártak, így nem volt kétséges, hogy itt végzem el a nyolc osztályt. A Szegedi SZC Déri Miksa Műszaki Technikumának elektrotechnika szakra vettek fel, melyet én is első helyen jelöltem meg. Nagyon szerettem a fizikát ezért választottam ezt az irányt a továbbtanuláskor. Szertettem a diáktársaimat, tanáraimat és köszönöm nekik, hogy felkészítettek a továbbtanulásra. A tartalmas és vicces fizikaórákra örökké emlékezni fogok.

Negyedikben csatlakoztam az osztályhoz, amikor Deszkre költözött a család. SZTE Kossuth Zsuzsanna Technikum grafikus szakára jelentkeztem első helyen, grafikus szeretnék lenni, nagyon szerettem a rajzórákat.
Óriási élmény volta diákolimpiai részvétel Szombathelyen, sose felejtem el a futóversenyt, ahol mindent kiadtam magamból, hogy méltóképpen képviseljem az iskolámat.

A Deák Gimnázium két tannyelvű szakára jelentkeztem és sikeres felvételi után be is kerültem a kiválasztott osztályba. Mindig is ez volt a célom. A spanyolt szeretném választani második nyelvként. Szerb nyelvet továbbra is tanulni fogok, ebből és angolból nyelvvizsgát tervezek jövőre. Én is szeretnék egyetemre menni és tolmács lenni, mert ezzel a szakmával lehetőségem lesz bejárni az egész világot. Legszebb emlékeim a gyereknapok és a szabadidős programok az elmúlt nyolc évről, no meg a szerb órák.

Hermann Ottó környezetismereti verseny országos döntője május 29-én online keretek között zajlott. A selejtezőkbe remeklő diákok az országos megmérettetésen is odatették magukat. Tánczos Daniella 5. helyen, Lévai-Radics Lujza 7. helyen végzett, ezzel kiharcolták a lehetőséget szeptemberben Budapesten megrendezésre kerülő szuper döntőn való részvételre.
Nem lehet elégszer hangoztatni, hogy az oktat- nevelő munka nem csak az osztálytermekben zajlik. A tanórán kívül szervezett tematikus programok megerősítik az órai ismeretanyagot, a gyakorlati ismeretek révén pedig kiegészítik, egységbe formálják.

Ebbe a sorba illet bele a két júniusi kirándulás.

A hatodik osztály június 11-én a Fehér-tói Halgazdaságban tett látogatást. A Halgazdaságban egyik tanulónk édesapja (Sztanojev Boriszlav) várta és kalauzolta a diákokat. Első program a kilátó felkeresése volt, ahonnan csodálatos kilátás nyílt a természetvédelmi területre. Következett egy előadás a halszaporítás folyamatáról nagyon sok új ismerettel megfűszerezve. Az igazi kuriózum ezután következett. Egy keskeny nyomtávú kicsi vasút szolgálja a gazdaságban az anyagmozgatást. Több évtizede kizárólag halakat, haltápot, halászati eszközöket szállítanak vele. Ez a péntek nagy nap volt a kismozdony életében. A hallgatag, balga halakat felváltották a harsány és vidám deszki diákok. Külön engedélyt kapott a csapat, hogy a vonattal bejárja Fehér-tó zeg - zugát, Magyarország legidősebb szivattyújától, amely még a mai napig is működik, egészen Sanyifalváig.

Deszk Község és a Zoltánfy István Általános Iskola között kötött együttműködési megállapodásnak köszönhetően lehetőség nyílt a felső tagozatos diákoknak egy rendhagyó kiránduláson való részvételre.
A Helyi Klímastratégia egyik fontos pillére a deszki fiatalok educálása a témában.
Az utazási költséget a deszki önkormányzat pályázata biztosította.
Feltétele volt a program megvalósításának, hogy egy megújuló energiát előállító erőművet látogassanak meg a diákok. Az iskola vezetése a Békésszentandrási Duzzasztót és Erőművet választotta célpontnak.

A Körösök vidéke Magyarország egyik legszebb vidéke. Az erőmű ebben a csodálatos környezetben már első pillantásra igen impozáns képet nyújt, mellyel egyből lenyűgözte a diákok többségét. Röpke földrajzóra követte a megérkezést, megerősítendő a látnivalókat.
Sikerült megszervezni, hogy ne csak kívül szemléljék meg a tanulók a két objektumot.
Két vízmérnök vállalta, hogy bejuttatja a deszkieket oda, ahová a mezei látogató soha nem teheti be a lábát.
A duzzasztó történetét hallgatva megelevenedett a magyar történelem huszadik századi zűrzavaros korszaka. Ezt követő bejáráson egyaránt volt izgalom, csodálkozás, felismerés és megvilágosodás.

A „rendkívüli fizikaórán” ámulattal nézték az gyerekek a duzzasztó tetejéről lezúduló hatalmas víztömeget és szinte a zsigerben érezhető hatalmas erejét. A tetőre egy igen meredek ás keskeny lépcsősor vezetett fel, ezért a tériszonyosoknak maradt az alulnézet. Azért ők sem maradtak ki a jóból, mert ezután a föld alatt elrejtett betonszarkofágban elhelyezett erőmű belseje következett. Az itt elhelyezett turbina és generátor hatalmas mérete komoly csodálkozást okozott, melynek tükrében a fizikaszertárban lévő, eddig látott példány alapvetően megszűnt létezni.
Ebből a programból természetesen a klausztrofóbiások kimaradtak.
Jó hír azonban, hogy metszet nem keletkezett, így mindenki látta a kettő közül valamelyiket.
Ezen a vidéken járva nem maradhatott el a Mini Magyarország Makettpark és a Steffi gróf kertjének megtekintése sem.

Első szavam: Huuuuuuuuu, ez az év kemény volt Mindenkinek!
Sikeresen átvészelte az intézmény a pandémiás időszakot. Nagyon jó volt, hogy az évet személyes találkozással zárták a tanárok és diákjaik.
Ebben a rövid tavaszi és nyár eleji időszakban lehetőség adódott újra „rendes iskolává” válni.
Nagy szüksége volt erre mind gyereknek, mind felnőttnek a mentális egészsége szempontjából.
Prioritás volt az esetleges egyéni lemaradások feltérképezése és megszüntetése, hogy nyugodt nyári szünete legyen diáknak, szülőnek, pedagógusnak egyaránt.
Sok szabadidős és tanórán kívüli foglalkozás megszervezésére került sor ezen időszak alatt a tantervi oktatással párhuzamosan. Ezek legfőbb célja, az ismeretszerzés más formájának fontosságán kívül, a tanár-diák közösség megerősítése.
Június 15-én véget ért ez a furán sikerült tanév és itt az idő a jövő tanévet tervezni, nincs megállás.
Régi vágyam, kérésem válik valóra a következő tanévben. Örömmel jelenthetem, hogy beindul heti rendszerességgel alsó tagozaton első és második évfolyamon az úszásoktatás 2021 októberétől. A sportcsarnok tanmedencéje lesz a helyszín, külön busszal szállítjuk a tanulókat és úszóedző végzettségű testnevelő tanár fogja tartani a foglalkozásokat.
Tovább folytatódik a társastáncoktatás alsó tagozaton és egyeztetve az oktatóval lehetőséget teremtünk az érdeklődő gyermekeknek a folytatásra felső tagozaton.
Angol nyelv mellett eddig is lehetőség volt a szerb és kínai nyelv tanulására ez így lesz a jövőben is.
A kínai oktatása szakköri szinten lesz megszervezve továbbra is, remélhetőleg kínai tanárok újra jöhetnek az iskolánkba. Itt kiemelem, hogy a kínai kultúra és nyelv megismerése mellett nagyon hasznos a foglalkozás az angol nyelv gyakorlására is. A további fejlesztésekről az elkövetkezendő időben tájékoztatom a szülőket.
A tankert is fejlődésen ment keresztül a pandémia ellenére. A további elképzelésekről később tájékoztatom az érdeklődőket.
Nagyon nagy vágyam, de szerintem mindenkinek az, hogy a következő tanév végre csendben, nyugalomban, hagyományosan, kiegyensúlyozottan teljen el és egy kis nyári pihenőt is szeretnék beiktatni. Remélem lesz rá egy kis időm...

Május

Versenyek

·  Online szavalóverseny

    Sajnos a járványhelyzet sok mindent befolyásolt, felülírt, ezért a már hagyománynak számító térségi szavalóversenyt az online térben szervezte meg az iskola. A versenyt két kategóriában hirdettük meg: 1-2 évfolyamon és 3-4 évfolyamon.  Több iskolából 36 filmes/videós produkció érkezett. A kiválóan teljesítők oklevelet és könyvjutalmat kaptak. Iskolánk legjobbjai: Terjék Miranda, Pálinkás Zoltán, Guta Csanád, Szilágyi Balázs, Farkas Katinka, Lévai-Radics Lujza, Simity Anna, Szikora Ágota.

Háromfordulós, országos, egyéni tesztverseny. Az iskolai válogató forduló célja azoknak a tanulóknak a kiválasztása, akiket teljesítményük alapján benevezhetnek a versenyre. A feladatlapot a tanulók a nevezési határidőig egyénileg oldhatták meg. Az alábbi tanulók jelentkeztek a tesztversenyre: Lévai-Radics Lujza, Szikora Ágota, Tánczos Daniella. A második fordulóban minden résztvevő külön feladatlapot és sorszámozott kódlapot kapott. Két tanuló érte el az országos döntő részvételéhez szükséges ponthatárt, és meghívást kapott Budapestre: Lévai-Radics Lujza és Tánczos Daniella. A járványügyi helyzettől függően május 29-én online vagy esetleg személyesen vesznek részt a megmérettetésen.

Fejlesztő célokat szolgáló matematikaversenynek iskolánk alábbi tanulói szerepeltek eredményesen: 2. osztályból: Karagity Márk, Makári Enikő Szabó Zalán Zsolt; 3.osztályból.: Kőrösi Viktória , Maróti Panni; 4.osztályból Tajti Zoé.

 A részvétel már hagyomány iskolánkban. Ezen a versenyen a megyei döntőt még az iskolában írhatták tanulóink, melyen nagyon szép helyezést értek el. 2. osztályból Szabó Zalán és Pálinkás Zoltán 2. helyezett, Szabadai Péter 5. helyezett, Német Nóra 8. helyezett és Sebesi Milán 10. helyezett lett. 3.. osztályból Orosz Regina 3. helyezett; 4. osztályból Farkas Katinka 1. helyezett, Lévai-Radics Lujza 3. helyezett, Tirk Alíz 4. helyezett lett.

Farkas Katinka és Lévai-Radics Lujza tanulók bejutottak az országos döntőbe , amely május 8-án  online került megrendezésre.

A Jonatán könyves kalandtúráján sikeresen szerepelt Vass-Nagy Lilla 3. osztályos tanuló. Bejutott az országos döntőbe, amit április 30-án rendeztek meg online térben és a 27. helyen végzett.

A verseny első három fordulójában nyújtott teljesítményéért kapott összpontszám alapján ARANY minősítést kapott Nyári Alexander 3.osztályos tanuló,  EZÜST minősítést Papp Eszter Júlia 3. osztályos tanuló.  A megyei döntőben Papp Eszter Júlia 17.,  Nyári Alexander a 19. helyen  végzett.

Tovább folytatódott a Lázár Ervin Program, melynek keretében újabb két előadást láthattak a felsősök és egy előadást a harmadikosok. Az ötödikesek ,,A kezdetben vala a zene" című összeállítást látták, a nyolcadikosok a ,,Magyarnak lenni "című előadást nézték meg. Mindkét produkciót a Budapesti Filharmóniai Társaság készítette. A tanulók érdekes és színvonalas előadásokat élvezhettek. A harmadikosok a „Pinceszínház: Tessék engem elrabolni” című előadását élvezhették. A rendkívüli tanórákat megbeszélés követte, melyen kiderült, hogy nagyon sok emóciót váltottak ki a gyerekekben a művek.

2021 május 14-én a Magyar Atlétika Szövetség által szervezett Dél- és Dél-Kelet Magyarországi régiós versenyen Debrecenben szerepelt több Zoltánfy István Iskolába járó versenyző. Öt megye versenyzőinek nemes küzdelme volt ezen a napon.

Sziveri Roberta 5. osztályos tanuló U 14 es korosztályban 80 méteres és 600 méteres futásban 1. helyezett lett, Kresák Hanna 6. osztályos U16-os korosztályban 1500 méteres futásban 2. helyezést ért el.

A következő forduló Szolnokon kerül megrendezésre, ha a fiatalok ott is hozzák formájukat az országos döntőbe juthatnak, mely hatalmas eredmény lenne (lesz).

 

Újra beindult az élet az iskolakertben. Az itt megtartott tanórai és tanórán kívüli foglalkozások szerves részét képezik az iskolában folyó környezettudatos nevelésnek. Nem csak, hogy kiegészítik, hanem gyakorlati ismereteken keresztül mélyítik a tudást, attitűdöt. Közvetve tudatosítják az egyén és a közösség felelősségét a fenntartható fejlődés megteremtésében. Pedagógiai célként jelenik meg még a személyiség fejlesztés, a tevékenységközpontúság, a felelősségvállalás és a csapatmunka fontosságának hangsúlyozása.

Tavaszi talajelőkészítés már a tanulók visszatérése előtt megkezdődött, de a végső vetésrendet már a gyermekek alakították ki. Minden osztály átvette a rábízott területet és nagy lelkesedéssel indult meg a munka. A tavaszi vetés, ültetés sikeresen, még a várva várt eső előtt befejeződött. Már az online térben megkezdődött az elméleti és gyakorlati felkészítés az idei gazdálkodásra. Többek között az otthon nevelgetett, becézgetett és egy-két még nevet is viselő palántácska megtalálta szabadtéri helyét. Minden tanulócsoport őszi betakarítású gabonaféléket, kabakosokat ültetett. Tovább bővült a már korábban telepített gyógynövénykert és gyümölcsfa állomány.

(A tankertben készült video a honlapon megtekinthető.)

Nagy az igény mind a tanulók, mind a pedagógusok részéről, hogy végre egy teljes termesztéstechnológiai folyamat részesei lehessenek. Az elmúlt évben sajnos az ismert körülmény miatt nem lehetettek részesei a vetés, ápolás és a betakarítás folyamatának.

Az idei motto:   „A munka jól megérdemelt gyümölcse”

 

Június 19. (szombatra) 10 h-ra tervezzük a ballagást és 1130 h-ra a tanévzárót az akkor aktuális járványügyi előírások betartása mellett.

 

 

Április

• Járványügyi intézkedés
2021. április 19-től az alsó tagozat visszatért a tantermi oktatásba. A szülőnek lehetősége van ez alól felmentést kérnie az igazgatótól írásban.
Felhívjuk a szülők figyelmét a járványügyi eljárásrendben meghatározottak betartására.
Nagy lehetőséget jelentenek a védekezés szempontjából az iskola infrastrukturális jellemzői.
Két nagy és tágas épület áll rendelkezésre a feladatellátásra.
A vezetőség döntése alapján a harmadik és negyedik osztály a Móra Ferenc utcai épületben teljesíti a tankötelezettségét. A Tempfli téren maradnak a kisebbek, jelen állapot szerint május 10-ig, igy jóval kevesebb kontakt lesz a gyermekek között.


• Beiratkozás
Lezajlott az elsősök beiratkozása a 2021/22 es tanévre. Deszken két egymástól független iskola várja a körzetes és nem körzetes gyermekeket jelentkezését. A Zoltánfy Iskola ideális létszámmal és megfelelő feltételek biztosításával tudja indítani az elsőosztályt a következő tanévben. Az osztályfőnök Hartel József tanítóbácsi lesz. Nagyon készül a feladatra, ez lesz az első osztálya. Természetesen a rutinos pedagógus kollégák mindenben a segítségére lesznek. Amennyiben a járványhelyzet engedi, szeretnénk még ebben a tanévben személyesen megismertetni a kicsiket tanító bácsijukkal.
Az iskolának már erre az évre is voltak további fejlesztési tervei, amik sajnos a rendkívüli járványhelyzet miatt meghiúsultak. A már meglévő tanórán kívüli foglalkozások mellé szeptemberben szeretnénk bevezetni egy újdonságot jelentő sportolási lehetőséget alsó tagozat minden évfolyamán választható (nem kötelező) formában. Ennek előkészületei folyamatban, remélve azt, hogy a következő tanév már „normális„ körülmények között fog lezajlani.
Részleteket szeptemberben közöl az intézmény, nehogy „elkiabáljuk” jeligével.

• Matematika verseny
Március 12-én rendezték meg a matekÁSZ megyei döntőjét. Egy versenyhelyzet az élmények sokszínű, izgalmas terepe. Megtanít arra, hogyan készüljünk fel, hogyan időzítsük a formánkat, koncentráljunk a feladatokra, gazdálkodjunk az idővel, ünnepeljük a győzelmet, vagy maradjunk erősek és lelkesek akkor is, ha valami nem a tervek szerint alakult. A kiírás szerint minden résztvevő ONLINE teljesíthette a megyei döntőt.
Eredményesen szerepeltek az alábbi tanulók: 2.o. Karagity Márk, Makári Enikő, Szabó Zalán Zsolt 3.o. Kőrösi Viktória, Maróti Panni 4.o.Tajti Zoé

• Irodalmi verseny
Ha a könyveknek lenne kedvenc évszakuk, a tavasz esélyes lenne erre. Ahogy a tavasz, úgy egy jó könyv is felpezsdít, elvarázsol, szinte újjászületünk. Elő hát a jó könyvekkel! Erre buzdította Jonatán könyves kalandtúrája a gyerekeket, amin sikeresen szerepelt Vass-Nagy Lilla 3. osztályos tanuló. Bejutott az országos döntőbe, amit április 30-án rendeznek meg online térben.


• Versenykiírás
Ebben a tanévben a Zoltánfy István Általános Iskola rendezi a területi online szavalóversenyt két korcsoportban
Nevezési létszám:     1.-2. évfolyam: 4 fő
                               3.-4. évfolyam: 4 fő
Téma: bármely szabadon választott vers (max. 4 perc)
Verses mese nem lehet!
A kiírást és a verseny lebonyolításáról szóló ismertetést az érintettiskolák megkapták.
A felvétel bármilyen kamerával ( telefonnal) elkészíthető.
A felvétel beküldési határideje : 2021. május 7. péntek
A beküldött felvételeket pedagógusokból álló szakmai zsűri értékeli.
A zsűri döntése alapján a helyezést elért vagy díjazott szavalók könyvjutalomban részesülnek.

• PÉNZ7
A Zoltánfy István Iskola idén is csatlakozott a PÉNZ7 programsorozathoz. Az idén online keretek között zajlott a tematikus programsorozat megszervezése.
A tanórákon céltudatosan megjelentek a pénzügyi ismereteket feldolgozó témakörök.
Természetesen nem csak matematika területét érintette a téma feldolgozása, hanem a többi tantárgy is bekapcsolódott az érzékenyítésbe.
Elérhetőségek: zoltanfy@anet.hu
06/62/271-220
www.zoltanfy-deszk.edu.hu

 

Március

2021 március nyolcadikától ismét átállt a Zoltánfy Iskola az online oktatás formájára. Éppen ideje volt a rendelkezés meghozásának, mert sajnos egyre több fertőző tanár és diák jelent meg az intézményben. Nem érte felkészületlenül a pedagógusokat az esemény, sajnos már tavaly tavasszal volt alkalmuk kipróbálni ezt a metódust. Előzetes felmérés alapján az iskola eszközöket biztosított azoknak a családoknak, akik igényeiket megfogalmazták. Jelen állapot szerint 2021 április 7-től elvileg visszaáll a hagyományos oktatási forma, a kialakult helyzetről időben tájékoztatást kapnak a szülők.
Az intézményben vezetői ügyelet természetesen biztosítva van, ügyintézés előzetes bejelentkezés alapján zavartalanul folytatódik.

Az elsőosztályosok beiratkozásra a 2021/22 es tanévre, a már előzetesen meghatározott időpontban, április 15-én és 16-án kerül sor a szokásos rendben és ütemben. A szülőnek nem feltétlenül szükséges személyesen megjelennie, hanem elektronikus úton is eljárhat. Utóbbi esteben a szükséges dokumentumokat elegendő a tanév megkezdéséig benyújtani.

Kínai nyelv oktatása
Kínai nyelv napját rendezte a Szegedi Tudományegyetem Konfuciusz Intézete 2021.03.12-én. Iskolánk is meghívott kapott az online eseményre, ugyanis a Zoltánfy Iskola és a Konfuciusz Intézet együttműködése több évre vezethető vissza. A konferencia témája a kínai nyelvoktatás múltja, jelene és jövője a régióban. Intézményünkben szakkör formájában kezdődött évekkel ezelőtt a programhoz való csatlakozás. 8-10 fős létszám jellemezte évekig a rendhagyó és érdekes és hasznos foglalkozásokat. A záró eseményen Mohr Richárd a szervezet igazgatója többek között kiemelte, hogy az intézet történetében az eddig legfiatalabb nyelvvizsgázó a deszki iskolából került ki. Sajnos a2020/21 es tanévben a kialakult pandémiás helyzet miatt a szakkör szünetelt, de szeptembertől újra megszervezésre kerül a foglalkozás.

Március 15-i ünnepségre készültek a nemzeti ünnepet megelőző hetekben a lelkes hatodik osztályos tanulók. Az élet megint felülírta, hogy hagyományos formában emlékezzünk a magyarságot egyik legnagyobb büszkeséggel eltöltő eseményére. Nem mehetett veszendőbe a műsorba befektetett energia. Alternatív megoldás született, így az iskolarádión keresztül hallgathatták meg a diákok az előadást. Kodály:, A magyarokhoz című népdal feldolgozása indította az ünnepi műsort. A forradalom eseményeiről, hőstetteiről és eredményeiről prózában, versben emlékeztek meg a szereplőpk. A ünnepséget Máté Péter, Ez itt az én hazámcímű dala zárta.

Emberi Erőforrások Minisztériuma forrást biztosított az „újraélesztés” iskolai keretek között zajló oktatására. Ebben a programban vettek részt iskolánk hetedikosztályos tanulói is. A program első lépése volt, hogy egy pedagógus részt vett, egy az Országos Mentőszolgálat által tartott „újraélsztési” tanfolyamon még az ősz folyamán. A kiképzett pedagógus az elméleti oktatás után a tanulók-gyakorlati képzését is biztosította. A szervező által rendelkezésre bocsájtott „ambubaba” és az oktató defibrillátor tette igen hasznossá a foglalkozás sorozatot. A tanulók gyakorlati tapasztalatot szerezhettek, kipróbálhatták a szívmasszázs folyamatát és a defibrillátor működését. A legfontosabb azonban az volt, hogy esetlegesen kialakult vészhelyzet esetén a diákok képesek legyenek a segítség elkezdésére.Természetesen nem az volt az elsődleges cél, hogy mindenkiből profi újraélesztési szakember legyen azonnal. Az érzékenyítés elérte célját, egyöntető vélemény alakult ki a diákokban, hogy nagyon hasznos és tanulságos foglalkozássorozaton vettek részt. A program iskolai keretekben tovább folytatódik.

Korábbi írásainkban már beszámoltunk róla, hogy iskolánk alsó és felső tagozatos versenyzőkkel vett részt az Szent-Györgyi Albert Agóra által szervezett, Százszorszép Mesegyűrű mesemondó verseny Csongrád megyei fordulóján. Résztvevők: Farkas Katinka, Lévai-Radics Lujza és Simity Anna, Simity Éva.
Simity Éva 6. osztályos tanuló a megmérettetéseb kiemelkedően teljesített, ezzel bejutott a versenyt záró gála előadására.
„Kisnyelvész” megyei fordulójára kerül sor február 25-én. Az iskolánkból Németh Nóri, Szabadai Péter, Sebesi Milán, Szabó Zalán Zsolt, Orosz Regina, Farkas Katinka, Lévai-Radics Lujza, Tirk Alíz tanulók jutottak be a megyei döntőbe, amely a szegedi Arany János iskolában lett volna megtartva, de a járványhelyzet ezt is felülírta. Minden intézmény tanulója a saját iskolájában oldotta meg a játékos, gondolkodtató, időnként tréfás nyelvi feladatokat és kódlapok kerültek beküldésre. Az országos fordulóba évfolyamonként a legeredményesebb tanuló jut minden megyéből tovább, melyről a szervező későbbiekben tájékoztatja a résztvevőket.

Február 26-án került sor a farsang megrendezésére, mely a biztonságos lebonyolítás érdekében osztály keretben történt. Minden évfolyam elkülönülve szervezte a programját, de ennek ellenére nagyon jól érezték magukat a gyerekek. Reggel, már az iskolába érkezéskor magukra ölthették jelmezeiket. A tombola sem a hagyományos módon került megszervezésre. Játékos, gondolkodtató és ügyességi feladatokat kellett megoldani, minden sikeres megoldásért járt a tombola. Szorgalomtól függően gyarapodtak a szelvények. Ezen a napon mindenki nyert!

Az Zoltánfy István Iskolában folyamatos a személyes ügyintézés a rendkívüli helyzetben is, munkanapokon 8 órától 16 óráig, előzetes egyeztetést követően.
Telefonos elérhetőség: 06/62/271-220
E-mail: zoltanfy@anet.hu
Az iskola honlapja aktualizált információkat tartalmaz:
https://zoltanfy-deszk.edu.hu/

 

Február

Bendegúz Nyelvész

Anyanyelvünk varázstávcső, amibe belenézve folyton változó, színes világok tárulnak fel,
izgalmas terepasztal, ahol élhetünk alkotó fantáziánkkal. Ennek a gondolatnak a mentén vettek részt a kisdiákok a Bendegúz Nyelvész iskolai fordulóján. A verseny célja felmérni és fejleszteni a nyelvi készségeket, helyesírást, nyelvhelyességet, a szabályos, választékos és szép nyelvhasználatot. A megyei fordulóba tovább jutott tanulók névsora: 2.o: Német Nóra,
Pálinkás Zoltán, Szabó Zalán, Sebesi Milán, Szabadkai Péter, 3.o.: Orosz Regina, 4.o. Tirk Alíz, Lévai Radics Lujza, Farkas Katinka. 

Kistérségi matematika verseny

A kistérségi matematikaversenyt hagyományosan két fordulóban zajlik. Így történt ez ebben a tanévben is. Novemberben volt az első forduló, amelyen mindenkinek a saját iskolájában kellett kitöltenie egy feladatlapot. Nálunk 36 tanuló vett részt ezen a megmérettetésen. A feladatlapok 20 tesztkérdésből álltak, nagyrészt tananyaghoz kapcsolódó, de inkább gondolkodtató feladatok voltak. Ezeket kijavítva és a pontszámokat beküldve az Eötvös József Gimnáziumba, kialakult egy sorrend minden évfolyamon. Ez alapján kaptak meghívást a legjobbak a döntőre. A mi iskolánkból négy tanuló jutott ide be: Csorba László, Vikor Anna, Simity Éva 6. és Tajti Milán 7. osztályos tanulók. A döntőt február 9-én délután rendezték meg. A gyerekek az online feladatlap linkjén időre pontosan tudtak bejelentkezni, amelyet 45 perc alatt kellett kitölteniük és visszaküldeniük. Itt a tesztfeladatok mellett 3 kidolgozós példával is meg kellett birkózniuk. Nagyon szép sikert született el, hiszen Tajti Milán a 7. osztályosok között 1. helyezést ért el több szegedi iskola versenyzője között.

Az iskola vezetése és pedagógusai kiemelten fontosnak tartják a folyamatos szakmai fejlődést. Az egyéni továbbképzések mellett meghatározott, célzott módszertani képzéseken is részt vesznek a munkavállalók. Ebbe a sorba illik egy Komplex Alapprogram bevezetése az intézményben.

A Szegedi Tudományegyetem az egri Eszterházy Károly Egyetem konzorciumi partnereként az EFOP-3.1.2-16-2016-00001 számú, "A pedagógusok módszertani felkészítése a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzése érdekében" című kiemelt projekt megvalósítója, melynek keretében felkészíti az intézményeket a Komplex Alapprogram bevezetésére.

A Szegedi Tankerületi Központ néhány általános iskolájában már bevezetésre került, illetve a 2021/22. tanévben további számos intézmény vezeti be a 120 órás képzésre alapuló Komplex Alapprogramot, mely a  (tanulási) esélyek növelésének komplex pedagógiai módszerek rendszerszemléletű együttesét magában foglaló személyiségfejlesztő tevékenységek összessége.

A Zoltánfy István Iskola is csatlakozott a megvalósításhoz, 13 pedagógus vesz részt a felkészítés folyamatában.

A Szegedi Tudományegyetem a jelenlegi járványügyi helyzetben online illetve távoktatásos formában, a pedagógusok számára rugalmas időbeosztással, egyedi haladási ütemben valósítja meg az ingyenes, akkreditált programokat.

Az Oktatási Hivatal az EFOP 3.2.15-VEKOP-17 európai uniós projekt keretében 2021.március-április hónapjában az országos mérések rendszerének fejlesztéséhez kapcsolódóan 900 kiválasztott iskola részvételével reprezentatív felmérést végez 6. és 8. évfolyamos diákok körében.

A mérés célja: Próbamérés keretében kerülnek kipróbálására az online felületre fejlesztett idegen nyelvi feladatsorok. A mérés során szerzett információk (a feladatok jellemzői, statisztikai paraméterei, tipikus tanulói válaszok) alapján állítják össze a szakemberek a végleges feladatlapokat és a javítókulcsokat.

A mérés online történik, így a jövőbeni online mérésekhez fejlesztett elektronikus mérési szoftver kerül kipróbálásra. Működéséről, esetleges hibáiról, a kitöltés során szerzett tapasztalatokról kapnak a szakemberek külső információkat, melyeket a szoftver fejlesztéséhez használnak fel.

A véletlenszerű mintaválasztás során iskolánkból a 6. osztályosok angol nyelvből kerültek kiválasztásra, ők vesznek részt a próbamérésen.

Ismét bővült az intézmény számítógép parkja korszerű eszközökkel. Többek között négy modern asztali konfiguráció lett kihelyezve a termekbe. Ez az infrastruktúra további lehetőséget biztosít a már az előző számokban ismertetett innováció (robotika oktatás)továbbfejlesztéséhez. További laptopok érkeztek a fenntartótól, mely  bővíti a tanulói hozzáférést is.

A Lázár Ervin Program elmaradt előadásainak pótlása online módon történik a tanév során.

Iskolánk 3. osztályosai  a Pinceszínház  Márton Klára – Varga Bálint – Janik László: Tessék engem elrabolni című ifjúsági zenés musicalét (2 felvonás, együtt 90 perc) tekinthetik meg.

Február végén, március elején a „Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért „című pályázat megvalósulása - online formában - a 7. osztályosok részvételével történelem és földrajz tárgyból tovább folytatódik. Az előadások címei:„Klímaváltozás, mi közöm Nekem ehhez” és „A Nagy Háború emlékőrei." Ezen tanórán kívüli foglalkozások kiemelt  célja többek között:

- a napjainkban egyre kevesebb figyelmet kapó természettudományos ismeretek megalapozása, kibővítése

- a téma személyes és élményszerű feldolgozása (olyan történelmi területek feldolgozása, ahol családjaikon, lakóhelyük, környezetük eseményeit bevonva személyessé tehetjük számukra a történelemoktatást)

A farsang az iskolában nem maradhat el. A járványügyi szabályok betartásával február 26- án kerül megrendezésre, rendhagyó formában. A következő számban képes beszámolót küldünk az olvasóknak a különlegesen megrendezett eseményről.

 

Ismételten felhívjuk a Kedves Szülők figyelmét, hogy amennyiben a tanuló előzetes bejelentés nélkül nem jelenik meg az iskolában, azt követően kizárólag orvosi igazolással látogathatja újra az intézményt.

Megértésüket köszönjük!

Vid György ig

 

 

Január

A Lakiteleki Népfőiskola – a Magyar Országgyűlés, a Hungarikum Bizottság és a Nemzeti Művelődési Intézet támogatásával – újra meghirdette vetélkedőjét a hungarikum mozgalom népszerűsítése, valamint nemzeti értékeink megismertetése érdekében. A játékos vetélkedőre most a Kárpát-medencei általános iskolák 7. és 8. osztályában tanuló diákok valamint a középfokú oktatási intézmények 9. és 10. osztályos diákjai és felkészítő tanáraik jelentkezhettek.

Egy csapat 3 diákból és 1 felkészítő tanárból áll.

Januárban jött az értesítés, hogy a deszki „Kukutyin” csapa az első megmérettetést sikeresen teljesítette és ezzel továbbjutott a következő fordulóba, ahol további kihívások várak a tanulókra.

A második fordulóban választani kell egy tájegységet vagy megyét. Természetesen a deszki csapat Csongrád-Csanád megyét nevezte meg, Deszkre fókuszálva. A feladat, hogy a csapat egy prezentáció formájában mutassa be a választott tájegység vagy megye legjellemzőbb természeti értékeit, épített örökségeit, jellegzetes ételeit, italait, hagyományőrző közösségeit, azokat az embereket, akikre méltán lehetnek büszkék az ott élők. Deszk szerencsés hely a verseny szempontjából, mert bővelkedik a fentebb említett értékekben.

Több levelezős verseny van jelenleg folyamatba, melyről folyamatosan tájékoztatjuk az olvasót.

Sajnos még nem látható az időpontja a korlátozások végének, a gyermekek és pedagógusok is nagyon várják a személyes megmérettetésen való részvétel lehetőségét.

 

Január 15-ig az óvodás szülőknek már el kell dönteni, hogy gyermekük jövőre iskolás lesz e, de ekkor még nem a konkrét iskola kiválasztása a feladat. A folyamat ennél egy kicsit bonyolultabb, de ezen írás ezt most nem taglalja. Az iskola minden évben segítséget nyújt a szülőknek a döntés meghozatalában az év első hónapjában. A rendkívüli helyzet, rendkívüli kísérleti megoldást kívánt. Az iskola kezdeményezésére online módon történt a kapcsolatfelvétel a szülőkkel. Január 11–én 18 órakor megtörtént a „történelmi” pillanat, skype-n  kapcsolódott egymáshoz a Zoltánfy és Csicsergő!

Dicséretet érdemel a szülők digitális kompetenciája, meglepően sokan vettek részt a rendhagyó találkozón. Kihasználva az alkalmat, bemutatásra került a következő elsős évfolyam osztályfőnöke is.

Hartel József (tanító bácsi!!!) lesz jövőre a deszki elsősök osztályfőnöke, mely  egy új fejezet nyit a település magyar iskolájának 100 éves történelmébe.

Az iskolai beiratkozás áprilisban lesz esedékes, a következő számban részletesen bemutatásra kerül, hogy mit nyújt a Zoltánfy István Általános Iskola az ide jelentkező gyerkőcöknek, ezzel is segítve a választást.

A nyolcadikosok január 23-án írják központi felvételijüket. Felkészítésük megtörtént, reméljük, mindenki a legjobb napját fogja ki. Az eredményekről a későbbiekben beszámolunk.

Tovább folytatódik az intézményben a „pandémiás körülmények” mellet az EFOP 3.3.2-16 pályázatban való részvétel. A tanulók digitális formában jutnak hozzá a tanórán kívüli foglalkozás anyagaihoz.

 

A közétkeztetés ez évre esedékes megrendelésének (befizetésének)előrelátható időpontjai:

Január 21.         (csütörtök)

Február 18.        (csütörtök)

Március 25.       (csütörtök)

Április 22.          (csütörtök)

Május 20.          (csütörtök)

Június 24.          (csütörtök)

Július 22.          (csütörtök)

Augusztus 26.    (csütörtök)

A megrendelésre és a térítési díj kifizetésére ezek az időpontok állnak rendelkezésre 7-17 óráig.

Utólagos fizetésre nincs lehetőség.

A befizetés kizárólagos helyszíne: Deszk, Móra Ferenc Csicsergő Óvoda, Móra F u 2 (titkárság).

A SZTEJKI Zoltánfy István Általános Iskolának a közétkeztetés folyamatában nincs feladata és jogosultsága a pénzkezelés kapcsán.

Esteleges lemondásokat telefonos bejelentést követően írásban (helyszínen vagy e-mail-ben) is meg kell erősíteni, csak ekkor válik hivatalossá. Tájékoztatom Önöket, hogy a közétkeztetést ellátó Szegedi Kistérség Többcélú Társulása tervezi az online fizetési mód lehetőségének megteremtését.

Telefon: 06/62/271220                      

Email: zoltanfy@anet.hu

 

 

2020

December

Iskolánk november hónapban szépíró versenyt rendezett az alsó tagozatos diákoknak. Versenyünk célja a kézírás fontosságára való figyelemfelhívás és a gyermekek pozitív megerősítése. Minden kisdiák megmérettette magát. A tanulókat két kategóriában értékeltük azért, figyelembe véve az eltérő képességeket. A pedagógusok a felállított értékelési szempontok alapján kiválasztották azokat a gyerekeket, akik a legjobbnak bizonyultak. Az olvasottság, gondosság, pontosság, esztétikum és az egyéni íráskép kiemelt szempont volt az értékelésnél. 

I. kategória:

1. hely:   Terjék Miranda (1.o), Szabó Zalán (2.o.),  Vincze Noémi (3.o.), Farkas Katinka (4.o.)

2. hely:  Laudisz Fruzsina (1.o), Pálinkás Zoltán Péter (2.o.), Maróti Panni és Vass-Nagy Lilla (3.o.) Lévai Radics Lujza (4.o.)

3. hely: Kresák Huba, Csányi Bence, Miksi Vivien, Koncz Kiara (1.o.),Sallay Gabriella (2.o.), Balázs Zétény, Zika Bence (3.o.), Simity Anna (4.o.)

II. katagória:

1. hely: Karagity Márk (2.o.), Szécsi Patrik (3.o.), Horváth Dominik (4.o.)

2. hely: Varga Kornél (2.o.), Orvos Maja (4.o.)

3. hely: Gavenda Nóra (2.o.), Bán Bence (4.o.)

Tudásbajnokság, Jonatán, nyelvÉsz, matekÁsz) mára az egyik legrangosabb tanulmányi versennyé vált.
A kíváncsi, bátor, tudását fejleszteni akaró, a megszerzett ismereteire büszke diákokból olyan értékes, inspiráló érzést hoz ki, ahol mindenkinek van esélye megmutatni, miben jó.

Tudásbajnokságra  2 tanuló jelentkezett (3.o.). A második fordulót már sikeresen teljesítették decemberben. A Jonatán olvasási versenyén Vass –Nagy Lilla (3.o.) ,,Könyvbarát” rangot ért el. A nyelvÉsz  és a matekÁsz versenyre  a 2.3.4. évfolyamból  jelentkeztek a kisdiákok .Az első megmérettetésük januárban lesz.

Idén is megérkezett a Mikulás az iskolánkba, igaz kicsit másképp, mint az előző években. A gyerekek dec.4-én reggel izgatottan figyelték a Mikulás segítőit, a tanító néniket. A különleges eljárásrend miatt, nem a hagyományos formában történt a télapó ünnep.  Deszk Község Önkormányzata és a Deszki Szerb Nemzetiségi Önkormányzat Képviselőtestülete nevében gazdagon megrakott csomagokat kaptak a gyermekek. Köszönjük az ajándékokat!

Bízunk abban, hogy ettől még egy nagyon szép, áldott, nyugodt és békés ünnepi időszak következik.

Kellemes Ünnepeket kívánnak az iskola dolgozói és tanulói!

 

November

A nyolcadikosok továbbtanulásának segítése kiemelt feladata az első félévnek. A rendkívüli helyzet a hagyományos programok megvalósításának egy részét sajnos nem teszi lehetővé. Többek között elmaradnak az üzemlátogatások, a középfokú iskolák életének helyszíni megtekintése. Azonban az iskola vezetése keresett és folyamatosan kutat más lehetőségek után a hagyományos kereteken túl. A Csongrád-Csanád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat pályaorientációs szakemberei egyéni elbeszélgetéseket folytattak a tanulókkal, orientálva választásukat. Bekapcsolódtak a deszki iskola végzősei egy, az Oktatási Hivatal által kísérleti jelleggel összeállított programba is. A hivatal által kidolgozott pályaválasztást támogató mérőeszköz kitöltése október elején megtörtént. Az elektronikus felületen zajló vizsgálat (mérés) célja az volt, hogy az adott tanévben nyolcadik évfolyamos tanuló visszajelzést kapjon a válaszai alapján hozzá leginkább illeszkedő középfokú iskolai továbbtanulási irányokról, valamint saját érdeklődésének főbb területeiről és néhány – a továbbtanulás szempontjából lényeges – kompetenciájáról. A javasolt továbbtanulási irányok mellett az eszköz sok esetben a kapcsolódó pályainformációk fellelhetőségének elérhetőségét, helyét is megadta. A diákok a teszt kitöltését követően azonnali személyre szabott kiértékelést kaptak és a visszajelzések alapján rendkívül hasznosnak tartották. Több középiskolával felvett intézményünk kapcsolatot az online „Iskolalátogatás és bemutatkozás” megteremtése érdekében. Ezen fórumok december végéig megvalósulnak.

2020 október 22-én intézményi online továbbképzési napon vettek részt a pedagógusok. Két rendkívül érdekes és hasznos plenáris előadást hallhattak a jelenlévők. Dr. Kothencz János pedagógus, szociológus, szociálterápiás - csoportterapeuta, gyermek- és ifjúságvédelmi szakértő, az ÁGOTA Alapítvány alapítója a veszélynek kitett gyermekek életéről, hétköznapjairól tartott beszámolót. Az előadás hangulata és érzelmi fűtöttsége jól mutatta az előadó érintettségét és elhivatottságát. A második előadáson Dr. Harangozó Attila az Országos Bírósági Hivatal elnökhelyettese, egyetemi oktató az internetes zaklatás problémáit elemezte, különös tekintettel az iskolás korosztály körében. Az igen aktuális probléma sok kérdést vetett fel a hallgatóságban, mely a digitális oktatás során felmerülhet. Délután a szekcióülésen Vid György tagintézmény vezető ismertette mesterprogramját a tagiskolák „Ember a természetben” munkacsoport hallgatóságának a későbbi, egész intézményi szintre való adaptálás előkészítéseként.

Mint már arról korábban beszámoltunk, új szakkör indult iskolánkban ,” robotika” néven. Mit is takar ez a foglakozás, teheti fel a kérdést a laikus? Hivatalos neve az eszközöknek, amivel a gyerekek dolgoznak, LEGO WeDo és LEGO EV3. Melyik gyerek nem szeret LEGO-zni? Főleg tanítási órán? A WeDo egy olyan robot, amit robotika oktatására fejlesztettek ki. A diákok először lego elemekből összeépítik a robotot, majd egy okos eszköz segítségével (számítógép, laptop, tablet, okostelefon) programot ír a robotnak, hogy mit csináljon. Így megalkothatja saját kézzel fogható játékát, például különböző sebességgel forgó szélmalom, guruló robot, mely hangot ad ki, képet küld és színt vált, érzékelőjével az akadálynál megáll. Játék és tanulás egyben. LEGO EV3: hasonló a WeDo-hoz. A gyerek összeépíti az elemekből a robotot, majd saját programot ír rá és áttölti a robotra. A programozási nyelve a Scratch. Scratch, egy olyan játékos programozási nyelv, amit elsősorban a programozással ismerkedő gyerekek számára fejlesztettek ki. A diákok játékosan sajátítják el a programozási ismeretek alapjait. Színes, könnyen átlátható felületen programoznak, közben más tantárgy ismereteit is beleépíthetik munkájukba. Az intézmény középtávú célkitűzése, hogy a „robotika” óra minden diák számára elérhető legyen tantervi óra kereteiben.

Lezajlott a térségi angol online verseny, melyen négy iskola diákjai mérették meg magukat. Kardos Edina és Sztán Hermina 5. osztályos tanulók nagyon szép eredményt el az iskolák versenyében. Edina 30 pontja megegyezett az első helyezett pontszámával, csak az időeredménye miatt került az igen előkelő második helyre. Hermina a „pontot érő” ötödik helyen végzett. Gratulálunk!

 

Október

A kitartás próbája volt a 2020 Nyelvész verseny. A járványveszély váratlan helyzetet teremtett a megyei fordulóra bejutott tanulóknak.  A kitartók és bátrak online megyei és országos fordulókon oldhattak meg feladatokat. Akik legalább 75%-os eredményt értek el, azok a tanulók fából készített BEBI érmet kaptak és nyereménykönyv sorsoláson is részt vettek.  Iskolánkból Lévai-Radics Lujza 4. o. , Simity Anna 4.o.,  Tirk Alíz 4. o. Orosz Regina 3. o, Vass-Nagy Lilla 3.o: BEBI érmet kaptak. A szerencse  Tirk Alíz 4. o. tanulónak kedvezett ő könyvjutalomban is részesült.

Szeptember hónapban zajlott az Herman Ottó Környezeti verseny országos döntője Budapesten. Nagy elővigyázatosság közepette írták meg a versenyfeladatokat az ELTE Lágymányosi Campus Déli Épületében a döntő részvevői.  A megírás után a helyszínen értékelték az eredményeket, a győztesek könyvjutalomban részesültek. Lévai-Radics Lujza 4. o. tanulónk az előkelő 6. helyen végzett.  Gratulálunk ehhez a remek teljesítményhez!

Felső tagozatosok számára is kizárólag online versenyek kerülnek megrendezésre. Több területen indultak diákjain, a megmérettetések eredményei decemberre várhatóak.

 

 

Szeptember

Tisztelt Szülők!

Ez a tanév sajnos ugyanolyan rendhagyóan indult, mint ahogy befejeződött az előző.

Formájában és helyszínében különleges ballagással búcsúztunk végzőseinktől.

Az elsősök köszöntése is eltért a hagyományostól. Szeptember elsején a negyedik osztályosok ünnepi műsora köszöntötte a volt óvodásokat és szüleiket. Vidám énekek, versek szerepeltek az előadásban. A rövid köszöntés legmeghatóbb pillanata az volt, amikor az egynapos elsősök áthaladtak egy szimbolikus iskolakapun. Szülő, gyermek, pedagógus érezte a jelentőségét ennek az apró lépésnek. Nagyon hosszú út kezdődött meg az apróságoknak ezen a napos délelőttön.

A többi osztály nem vett részt a közös köszöntésen, osztályfőnökeikkel köszöntötték a tanévet osztályközösségükben.

A szülői értekezleteken már tájékozódhattak, hogy az intézmény működését jelen helyzetben egy járványügyi eljárásrend szabályozza, mely megtalálható zoltanfy-deszk.sulinet.hu weboldalon.

Kérem, folyamatosan informálódjon, mert az eljárásrend a járványügy alakulásával változhat.

A hagyományos tanévnyitó értekezleten a tanári kar elkészítette a 2020/2021-es munkatervet. Rengeteg tanórán kívüli foglalkozás és rendezvény került bele az idei tanévben is. Sajnos a mindenki által ismert és elfogadott helyzet miatt jelen pillanatban sok eleme nem kerül megvalósításra. Nem nagy kockázat kijelenteni, szülő, gyermek, pedagógus egyaránt abban bízik , hogy gyorsan túljutunk ezen a rendkívüli helyzeten.

Nem csak programokkal, hanem tehetséggondozó foglalkozásokkal, szakkörökkel, fakultációkkal is készültünk erre az évre a hagyományoknak megfelelően, újdonságokkal megfűszerezve.

Tervezett szakkörök, tanórán kívüli foglalkozások, fakultációk:

A./ Szabadon válaszható: sakk, énekkar, vizuális kultúra, tömegsport (atlétika, kézilabda, röplabda), szerb nyelv, kínai nyelv, alsós tehetséggondozó (művészeti) foglalkozás, magyar-matek felvételi előkészítő foglalkozás, úszás

B./Pedagógus által meghatározott feltételekkel választható:  robotika, angol tehetséggondozás, természettudományos szakkör

A foglalkozások szervezése zajlik, de a járványügyi eljárást figyelembe kell venni és a csoportok kialakítása ennek függvénye.

Türelmet kérünk!

 

A weboldalon található részletes tájékoztatóból most kiemelésre kerül az alábbi, kimondottan a Zoltánfy Iskolában meghozott intézkedés néhány pontja.

1.     Általános szabály, hogy a tanulócsoportok diszkréten elkülönüljenek egymástól zárt térben.

2.     Szájmaszk használata a tantermen és az udvaron kívül mindenhol kötelező.

3.     Szülő a koronavírus.gov.hu – n talál utasítást esetleges fertőzésgyanú esetén.

4.     A gondviselő aláírta a felelősségteljes magatartásról szóló nyilatkozatot, beteg gyereket nem enged iskolába. Feltárt fertőzés esetén jelez az iskola vezetőségének.

5.     Hiányzást követően a gyermek csak orvosi igazolással jöhet vissza az intézménybe.

6.     Külsős helyszínen megrendezésre kerülő rendezvényekre nem mennek a tanulócsoportok.

7.     Szülőket érintő összejöveteleket (szülői, SzMK, stb) épületen belül ne kerüljön megrendezésre (javasolt online felület).

8.     „Nyílt napok” megtartása visszavonásig elmarad.

9.     Csak az iskola tanulói látogathatják az iskolában megrendezett esetleges egyéb rendezvényeket.

10. Kirándulásokat nem szervezünk, egyéb pályázati keretekben működő tanórán kívüli foglalkozások szünetelnek.

11. Szülő az épületben kizárólag ügyintézés céljából tartózkodhat, előzetes időpont egyeztetés követően.

12. A délután gyermekért az alsó tagozaton 14 órakor, 15 órakor és 16 órakor érkezhet a szülő, és az ajtóban „veszi át” a gyermeket a pedagógustól.

13.  Úszásoktatás bizonytalan ideig felfüggesztésre került.

14.  Azok a szülők, akik nem kérik a gyógytestnevelési ellátást, erről írásban nyilatkoznak.

15. LIETO Művészeti Iskola csak az intézmény tanulóinak tarthat hangszeres foglalkozást.

16. Nem iskola által szervezett délutáni foglalkozásokra csak szülői engedéllyel mehet a tanuló, saját felelősségre. Az oktató a csoportot a pedagógustól veszi át és betartja az iskolában foganatosított rendkívüli rendszabályokat.

17. Ebédeltetés: az alsós gyermekek két részletben 12 óra 30 perckor és 13 órakor, a felsősök 13 óra 30-kor indulnak kísérettel a vendéglőbe.

18. Szakkörök bizonytalan ideig nem vagy csak részlegesen indulnak a járványhelyzet miatt.

19. A szakkörön csak azonos tanulói csoportok lehetnek.

20. Az énekkar a rendelkezés visszavonásáig semmilyen formában nem kerül megszervezésre.

 

 

Július-augusztus

Tisztelt Olvasó!

A nyári uborkaszezon lassan véget ér és kezdődik az új tanév. Ki lehet jelenteni, hogy mind tanuló, mind szülő, mind pedagógus abban bízik, hogy ez a „hagyományos” oktatási formában fog megvalósulni.  Az intézmény vetetése is erre készül, természetesen egy „B tervet” is készít, de erre ne legyen szükség.

A tervek szerin a:

TANÉVNYITÓ ÜNNEPSÉG: 2020. szeptember elsején 8 h-kor kerül megrendezésre a Móra utcai épület előtt található Zoltánfy szobornál.

2020. augusztus 24-től a titkárságon minden nap lehetőség lesz az ügyintézésre.

 ÉTKEZÉSI DÍJ BEFIZETÉSE: 2020. augusztus 27. (csütörtök), helyszín továbbra is a  Móra Ferenc Csicsergő Óvoda titkársága. A folyamatosan frissülő információk a zoltanfy-deszk.sulinet.hu oldalon találhatók.

 

Az alábbiakban a 2019/20-as tanév eddig még közzé nem tett eredményei kerülnek ismertetésre.

·         A Magyar Autóklub országos rajzpályázatán közel 300 pályázó közül az első 5 helyezésbe bekerült iskolánk 5. osztályos tanulója: Takács Réka. Jutalma 50.000 Ft-os pénzdíj.

·         Június 13-án búcsúztak iskolájuktól a nyolcadikosok.  Itt vehetik át Deszk Község Közoktatásáért Közalapítvány által alapított díjakat azok a tanulók, akik nyolc éven át kimagasló tanulmányi- vagy versenyeredményt értek el, illetve a közösségi munkában tevékenykedtek aktívan ez idő alatt.

 

Díjazottjaink:

 „Kitűnő tanulmányi és közösségi munkáért díjat” kapott: nyolc éven keresztül végzett kimagasló tanulmányi munkájáért, példamutató magatartásáért és szorgalmáért, közösségi munkájáért az a tanulónk, aki a tanulmányai mellett az iskolai rendezvények és versenyek rendszeres résztvevője volt. Emellett 6 éve a Bánát Néptáncegyüttes aktív tagja. A díjazott: Szabó Judit

„Kimagasló tanulmányi munkájáért” díjat kapott az a tanulónk, akinek tanulmányi munkája, magatartása, szorgalma nyolc éven át példaértékű volt. Angol nyelv tantárgyból tudása és hozzáállása kimagasló. A díjazott: Szűcs Brigitta

„Közösségi munkájáért” díjban ez évben az a tanulónk részesül, aki az iskola kulturális életének meghatározó tagja volt. A 8 év alatt többször számíthattunk segítségére tanulmányi és közösségi rendezvényeken. Az iskolai Diákönkormányzat vezetőjeként aktívan szervezte az iskolai diákéletet. A díjat Kovács Rana Jaffa vehette át.

Nyolc éven át végzett tanulmányi és közösségi munkájáért jutalomban részesült az a tanulónk, aki fellépéseivel az iskolai műsorokat színesítette, emellett a Tiszavirág Néptánc Egyesület aktív tagjaként a községi rendezvények szereplője kilenc éve. 2015-ben a Fölszállott a páva című tévéműsorban az együttes tagjaként az év legjobb közössége különdíjban részesült. A díjazott: Vincze Kamilla

Könyvjutalomban részesültek:

Nyolc éven át végzett kimagasló tanulmányi munkájáért, szorgalmáért: Kovács Rebeka és Rácz Orsolya.

Nyolc éven keresztül végzett sportteljesítményéért és közösségi munkájáért: Bakacsi Zsófia

Kiemelkedő művészeti tevékenységért, amellyel öregbítette iskolánk hírnevét: Szirmai Marcell

Nyolc éven át nyújtott jó tanulmányi munkájáért: Balázs Zalán, Csizmadia Rebeka, Flórián Attila, Sinkó Ádám.

 

·           Tanévzárás a 2019-2020-as tanévben:

Kitűnő eredményt elért tanulóink:

1.o.:  Csikós Endre, Makári Enikő, Pálinkás Zoltán, Szabó Zalán

2.o.:  Balázs Zétény, Orosz Regina, Papp Eszter Júlia, Szilágyi Balázs, Vass-Nagy Lilla, Vikor Banjamin, Vincze Noémi, Zika Bence

3.o.:  Lévai-Radics Lujza, Farkas Katinka, Révész Boglárka, Simity Anna, Szabó Kende, Tánczos Daniella, Tirk Alíz

4.o.: Kardos Edina, Koncz Olivér, László Benett, Papp Lili Anna

5.o.: Simity Éva, Takács Réka

6.o.: Somorjai Márk, Tajti Milán

8.o.: Szabó Judit

 

A 2020/21-es tanév előkészítése folyamatos munkát igényel. A karbantartási, nagytakarítási feladatokkal párhuzamosan zajlik a szakmai munka (oktatás, nevelés) előkészítése.

A tantestületben történt változások miatt nem következik be feladatellátási hiányosság. A megfelelő szakos tanárok továbbra is rendelkezésre állnak. A vezetés kimondott célja a fiatal szakemberek folyamatos bevonása és megtartása.

A szakmai fejlesztésekről és elképzelésekről a szeptemberi iskolakezdéssel egy időben tájékozódhat az érdeklődő.

 

Június

·         Május 18-án a Mozaik Múzeumtúra által életre hívott és a Felelős Szülők Iskolája által megszervezett “DEMÓ” napon - Digitális Edukációs Múzeumpedagógiai Órák - több, mint 16 ezer diák és több, mint 650 pedagógus kapcsolódhatott össze a digitális térben, határon innen és túlról a Múzeumok Nemzetközi Világnapja alkalmából. Ehhez a rendezvényhez csatlakozott iskolánk felső tagozata is. Az osztályfőnökök és az tanulók közösen választották ki azt az 5-8 „órát”, amin részt vettek.

A virtuális tanítási napra több mint, 20 múzeum készült egyedi videokkal, applikációkkal, 3D virtuális túrával.

Az 5. és 6. osztályból minden tanuló követte és részt vett a kijelölt 5 programban, melyekről egy 5-10 mondatos beszámolót készítettek. Az írásokból kiderült, hogy tetszett a kezdeményezés a diákoknak, színes és különleges kalandozás volt számukra. Nagyon sok új, érdekes információ birtokába juthattak a tanórai formát.

A 7. osztály 6 „órán” vett részt. Ezek között volt a lovagkort bemutató, a virtuális séta a repülőgépek világában, a siklósi vármúzeumban, Rodolfó bűvésztrükkjeit ismertető, valamint animáció és 3D képtartó készítését bemutató foglalkozás. Nagyon élvezték a feladatokat, volt olyan diák, aki az on-line tanórára a választható animációt is elkészítette és bemutatta osztálytársainak.

A 8. osztály véleménye szerint is érdekesek órák voltak és mindamellett jó volt kizökkenni a megszokott „távoktatás” hétköznapjaiból. A programok közül kiemelték a Leskowsky hangszergyűjtemény bemutatóját, az irodalmi kávéházak és a lovagkor bemutatását. Sokan megcsinálták az összes tesztet, amit csak lehetett.

A „DEMÓ 2. napja” a NEMZETI ÖSSZETARTOZÁS NAPJÁHOZ, június 4-hez kötődött.

A múzeumpedagógiai feladatokban irodalmi, történelmi, földrajzi és művészeti feladványok is szerepeltek. Szó volt a népzene rock-gitárjáról, arról, hogy mivel töltötték idejüket a pásztorok az Instagram előtti időkben. Divatbemutató is volt a Kárpát-medence tájegységeinek jellegzetes viseleteiről, Petőfi dagerrotípiájának nyomába eredhettek, és érdekességeket lehetett megtudni a „Vörös térképről” is, amely az 1920-as trianoni béketárgyalásra (diktátumra) készült el. Bepillantást kaphattak a Horthy-korszak társadalmi életébe, valamint híres magyar találmányokhoz – Rubik-kocka, golyóstoll, Eötvös-inga - kapcsolódó játékos feladatokat is megoldhattak. Mindkét DEMÓ nap nagyon élvezetes és hasznos volt, színesítette a diákok digitális oktatását.

 

·         Különleges és egyben tanulságos időszakon vannak túl a diákok, pedagógusok és szülők.

A világban kialakult pandémiás helyzet miatt, egyik pillanatról a másikra egy új „iskolai környezetben” találta magát mindhárom résztvevő.

A kezdeti tanácstalanságot gyorsan követte a helyzethez való alkalmazkodás a Zoltánfy István Iskolában. Az infrastruktúra az iskola részéről (digitális eszközök) rendelkezésre állt, ez nem okozott problémát. A módszertani elméleti felkészültség sem érintette váratlanul a pedagógusok nagy részét. Azonban éles helyzetben, ekkora mennyiségben soha nem lettek kipróbálva a különböző digitális platformok és módszertanok.

A kezdeti botladozás mindem résztvevő részéről érthető és elfogatható volt.

Az időszak kiértékelése a tanév lezárását követően megtörténik, melyről tájékoztatást kap a későbbiekben az olvasó. Előzetesen kijelenhető, hogy a Zoltánfyban jól vizsgázott mindhárom szereplő.

 

Júniusi versenyeredmények:

· Az Euralis Kft."Apukám a földeken dolgozik" címmel országos  rajzpályázatot írt ki.  A rajzok témája a mezőgazdaság volt, a szántóföldi élet, ahogy a gyermek látja a munkát a hétköznapi élet során.  Vikor Benjámin, iskolánk 2. osztályos tanulójának alkotása 3. helyezést ért el a pályázaton.

·  Nyelvész anyanyelvi verseny országos döntőjében nyújtott teljesítményéért elismerő oklevélben részesült Orosz Regina és Vass Nagy Lilla 2. osztályos tanuló.

A Bendegúz Tudásbajnokság környezetismereti megyei és országos döntőjében nyújtott teljesítményéért elismerő oklevélben részesült Orosz Regina. 2. osztályos tanuló.

A Bendegúz Tudásbajnokság matematika verseny megyei és országos fordulójában nyújtott teljesítményéért ezüst minősítést kapott Nyári Alexander.

·  Kardos Dorina 7. osztályos tanuló részt vett a tanév során több fordulóban megrendezett „TUDÁSBAJNOKSÁG” biológia és történelem versenyén. Nagyszerű eredményt ért el: biológia feladatait az országos versenyen 100 %; történelemből pedig 96%-ban oldotta meg.

 

 

· Ballagás

 

A Zoltánfyban kiemelt szerepe van a végzős diákok elbúcsúztatásának. Bár a járványügyi helyzet miatt bizonytalan volt a rendezvények megtartásának lehetősége, a pedagógusok mindenképpen szerettek volna méltóképpen elköszönni a nyolcadikosainktól. Kicsit megelőlegezve a pozitív járványügyi intézkedéseket, az iskola vezetése május közepén elkezdte a szervezését (lesz, ami lesz alapon) egy szűk körű búcsúztatónak. Az élet utolérte az intézményt vezetését!

Tankerület junius10- i állásfoglalásának értelmében, szűk körű ballagás engedélyezetté vált. Ez Deszken így nem érte váratlanul a gyerekeket, szülőket és méltó, megérdemelt búcsúra lett lehetőség.

Helyszínt a régi iskola és udvara biztosította, az előírt rendszabályokat minden érintett időben megtudta. A patinás, megújult épület és a szépen rendben tartott udvar méltó környezetet adott az ünneplésnek.

A ballagók, a szülők és az iskola dolgozói is izgatottan várták ezt a napot. Szerencsére az idő is kegyes volt, így kellemes nyári szombat délelőttöt töltöttek el a résztvevők.

A tanévzárásról és a nyolcadikosok búcsúztatásáról részletes beszámolót a következő számban olvashat az érdeklődő.

 

Május

 

Az eddigi tanévek hagyományát követve, az idei évben is megmérettették tudásukat a felső tagozatos diákok a „Titok országos angol és történelem levelezős versenyén”.

Nagyon szép eredmények születtek, ami a tanulók összehangolt munkáját és együttműködését tükrözi. Történelem 6. évfolyam: Tajti Milán 80,4%, országos 39. helyezés a 304 indulóból.

Angol 7. évfolyam: Buza Szilvia és Bódi Hanna 93,4%, országos 33. helyezés a 847 indulóból. Angol 8. évfolyam: Rácz Orsolya, Szűcs Brigitta, Kukucska András és Sinkó Balázs 96,1%, országos 16. helyezés a 847 indulóból.

Az ATIVIZIG és az MHT Szegedi Területi Szervezete által kiírt 2020. évi Víz Világnapi pályázatra idén is beküldtük tanulóink alkotásait. Nagy örömünkre több díjazást is elnyert iskolánk. Csanádi Réka Patrícia (8. osztályos tanulónk) alkotása I. helyezést ért el.
A fotó alkotás kategóriában Szilágyi Balázs (2. osztály) I. helyezést ért el, valamint Szabó Kende (3. osztály) II. helyezett lett.   A tanulók postán kapták meg az oklevelet és a győzelemért járó ajándékcsomagokat.

Lezáródott a Vega-Ház Kft. 2019/2020-as tanévre kiírt országos rajzpályázat értékelése is, amelyre több deszki tanuló küldött be pályamunkát.. Egyéni különdíjban részesült Ördög Nóra 4. osztályos tanulója. Nóri nyereménye egy roller, amit a nyár végén hoznak el neki.

Nagyon büszkék vagyunk, hogy ismét ilyen rangos versenyeken országos és térségi győzelmet értek el iskolánk tanulói.

Április 11. a költészet napja és József Attila születésnapja. Ez alkalmából online szavalóversenyt indított a HEBE KFT. A kortárs irodalom kategóriában indult iskolánk 3. osztályos tanulója Simity Anna  Finny Petra: Eszterlánc című versével. A szavalatról videó felvételt kellett készíteni, és a felvételt a megadott oldalra kellett posztolni. A legtöbb szavazatot elért diákokat jutalmazták. Anna a mezőny első felében végzett

Az Agóra honlapján indítottak egy sorozatot, melynek címe: Emlékezetes pillanatok az Agórában korábban megvalósult eseményekről. A honlapon való megjelenés lehetőségét ajánlották fel Lévai-Radics Lujza és Simity Anna 3. osztályos tanulóknak, akik a Mesegyűrű I. helyezett és különdíjas mesemondói voltak.

A tanulók igazgatói dicséretben részesülnek. Gratulálunk az eredményekhez és a helyezésekhez!

 

Jelen pillanatban (a cikk írásának idején) még nem tudható, hogy mikor indul újra a hagyományos, tantermi oktatás. Az iskolában a kezdeti természetesen felmerülő nehézségek után hatékony és eredményes digitális oktatási forma alakult ki. A vezetéség, már a kezdetekben megkövetelte a kontakt órák tartását. Minden évfolyamon találkozik a gyermek „élőben”, online pedagógusával. Ez alsó tagozaton ez 50% - 60%-os arány, felső tagozaton bizonyos tantárgyak esetén eléri a 100%-ot is. A szülői és diák visszajelzések alapján ez a forma a mindenki számára megnyugtató és eredményességet feltételező módszer. A tanév megnyugtató lezárása így teljes mértékben biztosított.

 

8.o. létszám: 28 fő

 

 

Gimnázium

6 fő

(22 %)

Deák Ferenc Gimnázium

speciális angol

1 fő

általános tagozat

3 fő

Horváth Mihály Gimnázium Szentes

irodalmi- drámai-média

1 fő

Eötvös József Gimnázium

 

általános tagozat

1 fő

 

 

 

Szakgimnázium

21 fő

(75 %)

Csonka János Szakgimn.

gépjármű technikus

3 fő

Gábor Dénes Szakgimn.

informatika

3 fő

Galamb József Mzg. Szakg.

mzg. gépésztechnikus

1 fő

Kőrösy József Közg. Szakg.

kzg.-nyelvi orientáció

1 fő

Kossuth Zsuzsanna Szakg.

egészségügy

1 fő

Krúdy Gyula Keresk. Szakg.

vendégl.-szakács

2 fő

Szegedi Baptista Középisk.

rendészet - közszolg.

2 fő

Szent Benedek Középiskola

turisztika

3 fő

informatika

1 fő

Vasvári Pál Gazd. és Inf.

közg.-vállalkozási üi.

1 fő

 

Vedres István Ép.ip. Szakg.

építőip.-nyelvi elők.

1 fő

grafikus

1 fő

magasépítő techn.

1 fő

Szakközépiskola

1 fő

(3%)

Krúdy Gy. Keresk.,Vendégl.

cukrász

1 fő

 

A Zoltánfy Iskolában a továbbtanulásra való felkészítést, a sok színtéren és időben zajló pályaorientáció eredményességét mutatja, hogy 24 főt az első helyen megjelölt középfokú intézménybe vettek fel. A felvételi eredményekről már előzőekben tájékozódhatott az olvasó. Emlékeztetőül, mind a magyar, mind a matematika pontok osztályátlaga az országos ponthatárok felett alakult. Kiemelkedő eredmények is születtek, mely az érintettek számára bármely középfokú intézménybe való bejutáshoz lehetőséget teremtett. A szakgimnáziumok kiemelkedő aránya (75%) a tudatos és tervezett pályaorientációt tükrözi.

 

Április

 

·         Farsang

Az iskolában hosszas készülődés előzte meg a farsangi mulatságot. A rajz és technika órán készült farsangi díszek, maszkok, plakátok az osztálytermeket, a folyosó ablakait öltöztették díszbe. A tombolatárgyak beszerzése, a játékok, a helyszín, a zene és a jó hangulat biztosítása mind a tanár nénik feladata volt.

Készültek a gyerekek és a szülők is. A tökéletes jelmez kölcsönzése, esetleg az egyedi maskara megtervezése és kivitelezése, illetve a farsangi fánk sütése, finomságok elkészítése otthoni feladat volt.

Két terem egymásba nyitása hatalmas teret adott a délutáni mulatságnak. Volt helye felvonulásnak, táncnak és persze a határtalan jókedvnek is. A jelmezek közül legnépszerűbbek továbbra is a mesehősök voltak.  Fiúk körében a szuperhősök, a lányok körében az állatok, tündérek, hercegnők, akiknek szívesen bújtak a bőrükbe. Igazán egyedi megoldások is születtek, mint például a télapó, a brazil táncosnő és a tükörtojás jelmezek.

A farsangi délután végpontja a tombola volt. Ezt a gyerekek mindig nagy érdeklődéssel várják. Mindenki nyerni szeretne, és ha sikerül, az hatalmas boldogsággal tölti el őket. Különböző játékokat lehetett nyerni: homokozó szett, kisautó, baba, és kültéri sportjátékok lapultak a tombolatárgyak között.

Ezúton is szeretnénk köszönetet mondani azoknak a Kedves Szülőknek, akik segítségükkel hozzájárultak a farsangi délután megvalósításhoz!

 

·         Megemlékezés

Március 13-án csendes ünnepségen emlékeztek a Zoltánfys diákok a 48-as forradalom és szabadságharc hőseiről. Eredeti elképzelés szerint a szokásos helyszínen, hagyományokhoz híven Faluházban került volna megrendezésre az esemény. Az akkori rendkívüli kormányzati rendelkezés miatt zárt térben 100 főnél nagyobb rendezvényt nem lehetett megtartani.  A hatodik osztályosok heteket át készültek a jeles ünnepségre. Méltatlan lett volna velük szemben, hogy nem mutathatják meg produkciójukat.

Vezetői döntést követően 12 órakor az aulában gyűltek össze a felső-tagozatos diákok. A szereplők tartalomban gazdag, élvezetes, megható produkcióval emlékeztek és emlékeztettek e nagyjelentőségű magyar történelmi eseményre. Azóta tudott, hogy ez az esemény egyben búcsú is volt a diákok számára az iskola falaitól határozatlan időre. Alsó tagozaton osztálykeretek között történt méltó megemlékezés.

 

·         Versenyek

A megváltozott körülmények ellenére iskolánk tanulói tovább folytatják a megkezdett levelezős versenyeket még akkor is, amikor reménytelennek látszik a döntő kiírása.

Herman Ottó országos környezetismereti verseny 2. fordulójában az iskolánkból Lévai-Radics Lujza 3. osztályos tanuló eddigi eredménye alapján bejutott az országos döntőbe, mely (halasztás miatt) előreláthatólag szeptember 20-án lesz megtartva Budapesten, az  ELTE épületében.

A tanulás és játék öröme együtt: most is megéri a kitartást. A nyelvÉSZ verseny szervezői úgy döntöttek, hogy a tanulás és a játék öröméről nem szabad lemondani. Minden megyei versenyre bejutott versenyző, akik március 20-án Szegeden az Arany János Iskolában versenyeztek volna,  otthonról folytathatja online   a nyelvÉSZ versenyt. Ezek a tanulóink: 2. osztály: Nagy Dóra, Vass-Nagy Lilla, Orosz Regina 3. osztály: Tirk Alíz, Lévai- Radics Lujza, Simity Anna. Szurkolunk nekik, hogy a megváltozott feltételek ellenére is eredményesek legyenek.

 

 

Tájékoztató a tantermen kívüli digitális munkarend megvalósításáról a Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola
Zoltánfy István Általános Iskolájában

Az egyik napról, a másik napra” való átállás az iskolarendszerű oktatásról a digitális munkarendre tanár, diák és szülő számára komoly kihívást jelenettett.

A szereplők részéről a kezdeti botladozások természetes folyamatok voltak.

A harmadik hétre kisimult és beállt egy mindenki számára követhető rendszer, szisztéma.

A tantermen kívüli digitális munkarend megvalósításához szükséges tárgyi feltételek a pedagógusok esetében adottak.

A diákok és a szülők IKT felszereltsége viszont rendkívül heterogén a Zoltánfys közösségben, a felmérések szerint.

Ez generálta és generálja az egyetlen igazán még felmerülő problémát.

A digitális oktatás folyamatát az iskola vezetősége folyamatosan monitoringozza és beavatkozik, módosít.

Szakmai minőségi és mennyiségi ellenőrzés is zajlik ezzel párhuzamosan.

Nagyon fontos ebben a rendszerben a diákok és szülők építőjellegű visszajelzése, melyet az iskola továbbra is kimondottan kér és vár!

Az intézményben kialakult egy jó struktúra a visszajelzések és ellenőrzések ezt mutatják.

A meghatározott irány a jövőre nézve a következő:

            A vezető elv, hogy az igazi online tanítás a pedagógus és diák „személyes” kapcsolatán alapszik. Tudjuk, hogy a gyerekek a közvetlen tanári jelenlétet igénylik.

A tanulónak szüksége van élő, rendszeres, személyes kontaktusra tanárával! „Face to face!”

 

Ennek tükrében, ezen a téren az alábbi igazgatói kérések, meghatározások születtek:

 

- Minden osztályfőnök heti rendszerességgel ,„élő adásban” vegye fel a kapcsolatot a rábízott gyerekekkel, tartson osztályfőnöki órát.

- Minden szaktanár törekedjen minimum heti egy alkalommal „élő adásban” (online) órát tartani.

- A készségtárgyak esetén havi egy értékelési elvárás a kötelező.

- A tananyag mellett azonos prioritás a diákok „lelkének” ápolása.

- Felhívjuk a figyelmet, hogy a házirend az oktatás színterétől függetlenül érvényes és hatályos. Annak megszegése (Pl. házi feladat hiánya, online óra látogatás elmulasztása) szankcionálható.

 

Nyílt levél

Kedves Nyolcadikos Diákok!

Ballagás lesz, ha törik, ha szakad! Azért is! Csak azért is!

Lesz fénykép, lesz tabló, lesz ünnepség, lesz meghatódás, lesz virágcsokor!

Lesz bankett, lesz mosoly, lesz búcsúzás!

Nem online!

Az időpontot természetesen még nem tudom, de elmaradhatatlan az esemény.

Mindent megteszünk ezért!

Üdvözlettel: Vid György igazgató

 

Március

Február 17-én iskolai szavalóversenyt került megrendezésre. Nagy volt az érdeklődés , 21 tanuló mondott verset  változatos témákban, számtalan költőtől. Az alábbi tanulók a területi szavalóversenyre kvalifikálták magukat:
1-2. évfolyam: Vincze Noémi, Pálinkás Zoltán, Nagy Dóra Szilágyi Balázs, Balázs Zétény; 3-4 évfolyam: Simity Anna, Farkas Katinka, Lévai-Radics Lujza, Horváth Dominik, Kulcsár Levente.

Február 26-án „Területi szavalóversenyt” a Zoltánfy István Iskola rendezte ebben a tanévben 31 tanuló képviselte a térség iskoláit. Független zsűrit értékelte a szépszámú mezőny előadásait. A versenyzőket Vid György igazgató úr köszöntötte és bátorította. A szavalatok után egy kis vendéglátás oldotta az izgalmakat Az első három helyezett a térségi iskolákat képviselte Szentesen, a megyei szavalóversenyen. Eredmények: 1-2 évf.: 1.hely Nagy Dóra (Deszk), 2.hely Kurai Marcell (Szőreg)  3.hely Rácz Flóra (Szőreg)
3-4 évf. 1. hely: Kulcsár Levente (Deszk),  2. hely:Farkas Katinka (Deszk),  3. hely:Lovász Bence (Szeged), Különdíj: Németh Lili (Sándorfalva), Simity Anna (Deszk)

Százszorszép Mesemondó verseny Csongrád megyei fordulóján 150 mesemondó vett részt az óvodástól a felső tagozatig. A Mesemondó verseny Gálaműsorára és a díjátadásra 2020. február 28-án, pénteken került sor a Szent-Györgyi Albert Agóra földszinti Kamaratermében.

A Gálaműsorra az I.-  II. - III. helyezett és különdíjas mesemondókat  hívták meg, akik jutalomban részesültek. A szakmai zsűri döntése és választása alapján szerepelnek a Gálaműsorban.

Nagy örömünkre iskolánk 2 tanulója díjazott lett és mindketten újra elmondhatták meséiket a gálaműsoron. Lévai Radics Lujza 1. helyezett lett, Simity Anna különdíjban részesült.

Március 5-én „Hetedhét országon túl” járási mesemondó versenyen vett részt Lévai Radics Lujza és Simity Anna 3. osztályos tanuló a Szegedi Petőfi István Általános Iskolában.  Lévai Radics Lujza 2. helyen végzett.

Március 6-án Maros Menti Fesztivál vers- és prózamondás kategóriájára került sor a Faluházban. Iskolánkat képviselték prózamondásban: Lévai Radics Lujza, Simity Anna, Farkas Katinka, Simity Éva. Vers kategóriában: Kulcsár Levente, Nagy Dóra, Szabadai Péter, Farkas Katinka; Szirmai Marcell. Farkas Katinka 3.o. prózamondásban 1. helyen végzett, versmondásban 3. helyezett lett. Szirmai Marcell 8.o. szintén 3. helyezést ért el.

Curie matematikaverseny megyei fordulóján 23 harmadik osztályos tanuló mérte össze tudását Szegeden. Simity Anna a nagyon előkelő 10. helyen végzett.

Bendegúz anyanyelvi verseny megyei fordulójába jutott: 2. osztály: Nagy Dóra, Vass-Nagy Lilla, Orosz Regina 3. osztály: Tirk Alíz, Lévai- Radics Lujza, Simity Anna tanulók.  március 20-án Szegeden az Arany János Iskolában versenyzett volna, mely természetesen elmarad.

Az Eötvös József Gimnáziumban rendezték meg a hagyományos KISTÉRSÉGI MATEMATIKA verseny 2. fordulóját. Négy kistérségi általános iskola legjobb matekosai jutottak be a döntőbe. Iskolánkból három gyerek mérhette össze tudását, logikáját évfolyambeli társaival: Simity Éva 5. o., Somorjai Márk és Tajti Milán 6.o. tanulók. A döntő egy órája alatt tesztes és kidolgozós feladatokat oldottak meg. Legjobban Tajti Milán szerepelt, ő 2. helyezést ért el.

Simonyi helyesírási verseny

Ez évben is megrendezésre került a Kárpát-medence egyetlen magyar nyelvi versenye, a Simonyi helyesírási verseny. Magyarország összes iskolája és a külhoni magyarok iskoláinak tanulói vehetnek részt a versenyen. A megmérettetés két részből áll, egy tollbamondásból és egy nyelvtani feladatlapból. Iskolánkból 16 gyerek vett részt e versengésben. Simity Éva 5. osztályos tanulónk nagyon szép eredménnyel - 95 ponttal  (összes pontszám 100) jutott be a területi fordulóba.

 

Folytatódott a felső tagozaton megkezdett  érzékenyítő program az alsó tagozaton ,A 4-5.órában egy különleges vendéget fogadott az  intézmény, egy látássérült hölgyet, Zsuzsát. Nem volt egyedül, a társa is elkísérte hozzánk. Ez a társ egy vakvezető kutya volt, Grafit személyében. Egy fekete labrador, aki az iskola sztárjává vált erre a rövid időre.

A kisiskolások érdeklődve,de  kissé értetlenül néztek körül, hogy most mi fog itt ma  történni. Nagyon csendben hallgatták végig Zsuzsa történetét. Zsuzsa már így született, látássérültként, és az életben való boldogulását próbálta átadni a gyerekeknek úgy, hogy közben sokat kérdezett tőlük, életkoruknak megfelelően kezelte őket. Beszéltek közlekedésről, tájékozódásról, és persze szóba került Grafit, Zsuzsa kutyusa, akit a társának nevezett. Hiszen az is, ő a „jobb keze”, ahogy azt szokták mondani. 

Grafit egy piros hámot viselt, ami az ő munkaruhája. Szájkosár és póráz nem volt rajta, a gazdija mellett feküdt békésen, nem zavartatva magát a gyerekzsivajtól. Azt is megtudhatták róla, hogy egy éves kora után egy fél éves képzésben volt része, amikor kiképezték vakvezető kutyává, majd ezután került Zsuzsához.

Az előadás végén a gyerekeknek lehetőségük volt kérdéseiket feltenni Zsuzsától, illetve játszani olyan különböző fejlesztő játékokkal, amiknek a lényege a tapintás, hallás, vagyis bekötött, vagy becsukott szemmel kellett tárgyakat felismerni a kezeik segítségével.

A nap csúcspontja viszont az volt, amikor kiderült, hogy Grafitot meg lehet simogatni! A fiúk, lányok megrohamozták a pihenő kutyust, és ő pedig hatalmas alázatossággal és élvezettel fogadta a sok szeretet, amit kapott.

Nagyon tanulságos volt ez a két óra Zsuzsa és Grafit társaságában, nemcsak a gyerekeknek, de a felnőtteknek is. Nem mindennap találkozunk ilyen sorsú emberekkel, sokszor nem tudjuk, hogyan kezeljük őket, nyújtsunk-e segítő kezet, vagy sem, milyen lehet az életük, hogyan boldogulnak az életben nap, mint nap. Most egy rövid betekintést kaptunk a látássérültek világába. A gyerekek a toleranciát, együttérzést, segítséget, szeretetet, elfogadást élhették és tanulták meg ezen a napon.

 

Február

Földrajz másképp- Iskolánk 7. osztályos diákjai január 17-én a Szegedi Tudományegyetem „Földrajz másképpen” elnevezésű programján vettek részt. A program négy állomásból állt. Az első állomáson egy előadást hallgattak meg a diákok a globális felmelegedésről és a klímaváltozásról. Az előadás után egy interaktív foglalkozás keretében megismerhették az 1879-es nagy szegedi árvíz történéseit, napról-napra lebontva. Ez után egy különböző műholdképekből összeállított Magyarország térképet láthattak, egy a műholdakról és azok fényképeiről szóló előadás kíséretével. A nap utolsó állomása egy ásvány- és kőzetgyűjtemény kiállítás volt, ahol kőzetet kezükbe is vehették a diákok.

Simity Anna 3. osztályos tanuló nagyon álmodott szeptemberben, jelentkezett a Curi matematika levelezős versenyre. A játékos feladatokon keresztül próbára tette matematika tudását. A feladatlapok rendszeres határidőre történő elkészítésével a pontos rendszeres munkára szoktatta magát. A szorgalmas munka meghozta gyümölcsét, Anna a három forduló összesítése alapján bejutott a legjobb 10 tanuló közé, akik 2020. február 14 -én a területi döntőben Szegeden mérhetik össze tudásukat. (A területi döntők 11 megyei jogú városban kerülnek megrendezésre ezen a napon.) A legjobbak az országos döntőbe kerülnek, melynek Szolnok lesz a színhelye.
A végzősök túl vannak az írásbeli felvételiken. Az eddig beérkező eredmények már megmutatják, hogy jól sikerült a felkészítésük. Az már biztos, hogy az országos átlag felett teljesítettek a deszki diákok és kimagasló pontszámok is születtek.

Az iskola az oktatással egyensúlyban nagy hangsúlyt fektet a nevelésre is. Ennek egyik szegmense a tolerancia, elfogadás, érzékenység, mint kompetenciák kialakítása a tanulókban.
A Napos Oldal a Sérült Emberekért Alapítvány elsődleges célja, hogy közelebb hozza fogyatékossággal élőket az ép társaikhoz. Az "Ismerj meg és Fogadj el" program az iskolában mutatja be a sérültek életvitelét, melynek részét képezi a Képesség Park, amivel iskolán belüli napközis foglalkozásokon, illetve iskolán kívüli rendezvényeken is megjelennek.
Az alapítvány azt vállalta fel, hogy a fogyatékkal élők látszólag zárt világát megnyitja az egészséges érdeklődők felé. A bemutatást „sérült” tagok végzik saját tapasztalataikat felhasználva.
Programban a kötetlen, tabuk nélküli beszélgetés mellett különböző speciális segédeszközök segítségével ismertetik meg a fiatalokkal mindennapjainkat.
Program lényege, hogy az társadalom tagjai minél korábban megismerjék a fogyatékossággal élő emberek élethelyzetét, külső megnyilvánulásai mögé lássanak és konstatálják, hogy a sérülten élők is emberként élik az életüket, még ha gyakran akadályba és korlátokba ütköznek is. A XXI. században egyre nagyobb problémaként jelenik meg az intolerancia, a mássággal szembeni türelmetlenség, elutasítás, mely sokszor csak abból ered, hogy az emberek nem ismerik, vagy nem tudják kezelni a számukra ismeretlen helyzetet.
A programban az iskola minden diákja részt vesz.

 

 

Január